Tuesday, July 12, 2016

Midlife Crisis: Kerja Kerajaan atau Kerja Swasta?

Assalamualaikum wbt.


Kerja kerajaan atau swasta, yang mana jadi pilihan?

Kalau kau jenis yang makan bersuap, tidur malam pun tunggu orang dodoikan, maka ada baiknya kau kerja kerajaan.

Sebab, kerajaan akan tanggung makan minum kau anak-beranak sampai kau mati. Kau dah mati pun, anak bini kau kerajaan sara.

Tapi kalau jenis yang suka bersaing, dinamik dan jenis work on the go, then kau sangat dialu-alukan oleh sektor swasta.

Tapi kat swasta, makan minum kau tak disuap. Kencing berak kau pun dorang tak cebukkan. Dorang cuma sediakan pinggan mangkuk, sudu garfu, gayung baldi je. Asas dorang sediakan, yang lain-lain kau buat sendiri. Dorang jugak tak heran macam mana kau berusaha, sebab dorang jenis yang pandang outcomes.

Masa mula-mula nak resign dari kerajaan ramai yang tanya kenapa. Kenapa nak resign dari kerajaan dan lari ke swasta? Sedangkan kat luar tu ramai yang beratur nak kerja kerajaan. Aku memang tak ada jawapan untuk soalan spesis ni. Sebab kat report card sekolah atau buku biodata kawan- kawan tak pernah pulak aku tulis; cita-cita: kerja kerajaan atau kerja swasta. Aku tulis terus bidang yang aku nak. Hehe. Tapi boleh jugak kalau nak anggap aku cuma nak mempercepatkan angka giliran orang yang beratur nak kerja kerajaan kat atas tu.

Jadi prinsipnya mudah di sini, yang dikejar adalah cita-cita. Arah yang dituju adalah mencapai impian. Apa yang di nanti adalah penemuan di setiap pencarian. Jadi kalau ingin ditanya, bukan kenapa. Tapi, apakah. Apa yang dicita-citakan. Apa yang diimpikan. Apa yang dicari- cari hingga ke hari ini. Perlu diingat, impian dan cita-cita setiap orang berbeza-beza. Dan atas sebab itu setiap dari kita ni unik.




Nota kaki: Pencarian baru saja bermula. Kalau rasa tak nak membantu, don't block my way.

No comments:

Post a Comment