Monday, October 19, 2015

Bukit Puchong: Hiking Hujung Minggu

Bismillahirrahmanirrahim 

Selain daripada Bukit Putih, Bukit Saga, Bukit Gasing dan Broga, bukit Puchong juga antara tempat lepak yang sesuai di hujung minggu. Treknya tak susah mana. Lebih kurang macam bukit Gasing je. Sangat sesuai untuk spend masa dengan keluarga termasuk kanak-kanak dan boleh juga dijadikan sebagai training harian/mingguan, dengan syarat buat 5 pusingan la. Kalau seround je, memang tak rasa apa! hehe.



::Line up Bukit Puchong 0815 ::


Dah nama pun bukit Puchong, of course la terletak kat Puchong. Patutnya tak susah pun nak cari sebab terletak di kawasan belakang Setia Walk. Cuma aku je yang semendang fail baca peta. Ada waze pun ntah mana-mana dia bawa aku. kuikui. Dan kisahnya, lepas penat-penat hiking boleh le kita singgah Setia Walk buat cuci mata.

Kalau nak hiking sini time hujung minggu, make sure sampai kat kawasan parking sebelum 7 pagi sebab tempat ni merupakan kawasan perumahan. Parking sangat limited. Landmark lain untuk ke sini adalah pangsapuri Cempaka, Taman Wawasan.

Perjalanan dari kaki bukit ke puncak hanya mengambil masa kurang satu jam termasuk berhenti sekejap minum air dan ambil gambar. Memandang treknya yang sekejap, maka memang patut la korang buat 5 pusingan. ekeke.


:: Mungkin board belakang tu dah kena tukar kot. Hmmm ::















::Dah sampai puncak, yeay! ::


Kalau korang pernah dengar pasal Blue Lagoon, kat bukit Puchong ni ada laluan ke situ. Cuma kawasan tu dah diwartakan sebagai kawasan penyelidikan UPM dan dilarang keras untuk orang ramai pergi ke sana. Laluannya juga telah di tutup. Dengar cerita, denda RM 10 000 akan dikenakan jika tertangkap dengan renjer. Ikutkan hati macam nak jugak seludup masuk situ. Tapi pesan Dila; “Kang 5 bulan tak ada gaji....”. So, padamkan je la niat jahat tu.


:: Blue Lagoon. Hasil carian Google ::


Actually untuk turun semula ke kaki bukit, ada dua jalan. Sama ada patah balik ikut jalan daki ke puncak atau the other way around. Cuma kalau ikut jalan yang masa mendaki tu, tak jumpa la laluan ke Blue Lagoon.





:: Wefie dulu sebelum balik! ::

No comments:

Post a Comment