Thursday, February 20, 2014

Menuju Puncak Gunung Irau, Cameron Highland


Assalamualaikum wbt.
 
 
Betul la kata orang, pengalaman sebenar tak sama dengan pengalaman melalui pembacaan. Akibat terlalu taksub menggoogle  pengalaman orang lain, aku hampir-hampir saja membatalkan niat ke gunung Lord of The Rings  Malaysia ni. Berkali-kali jugak member yakinkan yang treknya tak sesukar Gunung Nuang. Tapi macam mana nak compare  kalau aku belum ke sana? Duhh. Dah la keesokan harinya kerja pagi. Memang saja cari pasal! Tak cukup dengan tu, datang lagi sorang dengan yakinnya kata kitorang akan balik petang tu jugak since  dia ada perlawanan bola. Tapi kesudahannya mesti la tak seperti yang dijanji. Kau sorang je Paan yang sampai bawah pukul 1 petang. Aku ni, pukul 4 pun dalam hutan lagi. Dan kau sedap terbongkang dalam kereta time tu, kan???  Hidup-hidup aku kena tipu! Cess.
 
Gunung Irau yang terletak di Cameron Highland ni merupakan gunung ke-9 tertinggi di Malaysia dengan ketinggian 2110 m dari aras laut. Gunung ini dikenali sebagai mossy forest  sesuai dengan keadaan hutan yang berlumut dan menjadikan kawasannya sejuk serta mempunyai pemandangan yang mampu menarik minat pengunjung. Perancangan awal, kitorang akan mulakan pendakian selepas subuh, dalam pukul 7 pada pagi Ahad. Jadi kami bergerak dari Cheras lebih kurang pukul 11, malam Sabtu. Tapi singgah Bangi dulu untuk jumpa yang lain-lain plus dinner  sekali. Gerak dengan 2 buah kereta dari KL lebih kurang 1.30 pagi. 4 perempuan  5 lelaki pada mulanya. Sementara ada 2 orang akak lagi yang dah tunggu kat Cameron. Pelajaran pertama yang aku dan girls  lain belajar masa memulakan perjalanan ialah; lelaki ni sebenarnya kuat menyembang! Asal berkumpul je, memasing keluar kereta menyembang. Gelak hu-ha-hu-ha masuk kereta, drive.  Duduk kat gerai makan, menyembang lagi. Lepas isi minyak masuk keluar toilet  kumpul tepi highway, menyembang lagi. Choii! Bila nak sampai??? Kitorang yang tak ada kerja ni dok selfie  je la dalam kereta. Sebenarnya tanda protes. Selfie=tanda boring!


:: Mossy Forest ::
 

Akhirnya kitorang sampai kat Tanah Rata pukul 6.30 pagi selepas mengharungi jalan Tapah yang berliku-liku. Agenda pertama mestilah solat subuh. Kemudian berkumpul 3 buah kereta di hadapan Balai Polis Brinchang. Lepas hantar senarai nama, kitorang pun cari kedai makan. Lapar beb! Bila perut dah kenyang, perjalanan ke pinggir Gunung Irau diteruskan. Masa tu, kawasan parking  memang penuh. Ramai gila kumpulan yang datang termasuk dari Singapura.
Selepas tukar kasut dan repack barang-barang yang nak diangkut ke puncak, pendakian terus dimulakan tanpa warming up!  Choii! Ini semua gara-gara tak nak bersesak-sesak dengan kumpulan lain. Alhamdulillah tak ada yang cedera or cramping  kat atas tu. Oh yes, disebabkan ini daypack trip so  tak banyak la barang yang dibawa. Aku cuma bawa sebotol air mineral kecil, sebotol 100 plus kecil, Cadbury and sweets as energy bar  selain handset,  kamera dan poncho (in case kalau hujan). I’m not a true hiker. I just hike whenever I want to. So  aku memang tak ada barang-barang hiking  ni. No hiking shoes, jacket, t-shirt or travelling/hiking bagpack.  Untuk naik Irau ni aku pakai apa yang ada je. Long sleeves, cardigan, track suit,  kasut getah. Beg? Bawak bagpack  yang aku guna dari zaman student  dulu tu je. Tongkat sakti pun aku tak pernah ada. (sorry  aku tak tau apa nama stick  yang hiker  selalu guna tu!)
Pendakian bermula jam 9 pagi bermula dengan mendaki tangga-tangga kayu. Naik tangga pun mengah meh. Hailaaa. Tapi alhamdulillah cuaca hari tu sangat baik dan trek tersangatlah cun! Tanah kering tanpa selut. May be  Cameron tak hujan beberapa hari kot. Kena tempias musim panas lembah Klang gamaknya. Hanya sejuk sedikit di awal pendakian. Itu pun aku hanya bersalut long sleeves  dan cardigan  nipis. So  tips pertama nak naik Irau, pergilah ketika musim panas. Hehe.
 
Cabaran perjalanan di Irau bukan hanya dipengaruhi oleh permukaan tanah yang mungkin lembab/basah semata. Treknya yang turun-naik-turun-naik disamping akar-akar pokok yang berselirat mengalah neuron kat kepala pun memberi cabaran juga. Bukan setakat menguji kesabaran tetapi juga menguji tahap ketinggian aku! Cess. So  nak tak nak aku perlu bijak pilih route yang mudah digapai dek tangan dan mampu dicecah dek kaki. Aku bernasib baik kerana geng-geng aku semua mempunyai ketinggian yang hampir sama. Around 1.5 m to 1.56 m (may be). So  aku bagi dorang jalan dulu while  aku follow  je step  dorang. Kalau dorang boleh reach, maknanya aku pun mestilah boleh, kan? Haha..pandai tak aku mengelat. Tapi agak tertekan bila berada di tengah-tengah pendaki lelaki. Dah la dorang jalan laju, lepas tu route  dia memang la melangkaui panjang langkah aku. So  biasanya kalau kat belakang ada bebudak lelaki ni, aku kasi jalan dulu je. Lepas tu buat tak nampak je jalan yang dorang pilih. Lebih baik buat keputusan sendiri.Hehe. So another tips,  berjalanlah dengan orang yang sama level especially in term  of ketinggian!
 
Tak ada rotan, akar pun berguna. Hah, yang ini aku rasa betul. Kat sini akar-akar kayu dia memang besar-besar alam. Aku sendiri banyak bergantung pada akar-akar ni. Tapi kena hati-hati sikit. Kalau nak berpaut pastikan akar tu cukup kuat nak menampung berat kita. Bila melangkah pun hati-hati, takut licin. So far  aku percaya dengan tapak kasut getah ni. Cengkaman dia kuat. Akar-akar kayu ni pun kira my favourite route.  Kalau route dia banyak akar, itulah jadi pilihan. Tapi orang kata jalan kat akar kayu, bahaya. Sebab licin. Tapiii...aku suka je. haha.
 
Perjalanan ke puncak bukan saja menguji ketahanan kaki, tapi tangan jugak. Especially  kat ascending point.  Dah macam buat rock climbing  je. Tapi kat sini kena panggil root climbing  la kot. So  tips yang ketiga, pastikan tangan korang bebas dari pegang apa-apa barang termasuk handset.  Dan untuk yang belum capai puberty age,  boleh la korang menambah ketinggian dengan berpaut dan bergayut di setiap ascending and descending points.  hehe.
 
Cabaran seterusnya ialah cuaca yang tiba-tiba berubah. Actually  dalam pukul 3 petang aku masih lagi tersadai dalam hutan, lepak-lepak dulu sementara tunggu yang lain. Tiba-tiba keadaan menjadi mendung, macam nak hujan. Jadi aku dengan seorang lagi member ambil keputusan untuk gerak keluar ASAP. Keadaan jadi sejuk dan berangin. Baru 20 minit berjalan aku dah rasa bibir kering semacam. Tekak pun jadi perit (mungkin disebabkan aku banyak bernafas guna mulut kot) tak seperti diawal pendakian. So  aku simpulkan yang keadaan cuaca yang berangin menyebabkan penghidrasi boleh berlaku lebih cepat. Nasib baik air banyak lagi. So  berhenti sekejap, basahkan tekak. Tips seterusnya. pastikan bekalan air mencukupi terutamanya jika pergi ke kawasan kering dan berangin.
 
Konsep pendakian kitorang ni adalah gaya bebas, tiada ketua kumpulan. Setiap orang mempunyai kebebasan untuk guna seberapa lama masa untuk menghabiskan pendakian. Kalau penat, rehat. Dah lega, jalan balik. Kalau jatuh, bangun sendiri. Macam aku dengan empat orang lagi member mengambil masa lebih kurang 3 jam untuk sampai di puncak Irau. Gerak jam 9 pagi, sampai puncak lebih kurang pukul 12 tengah hari. Ada yang lebih awal, dan ada yang lagi lambat dari kitorang. So  tak ada la stress sangat. Kitorang tak lepak lama kat atas, pukul 12.45 tengah hari dah gerak turun balik. Gerak turun lebih santai. Kitorang ambil masa lebih 4 jam untuk sampai ke kawasan parking. Sampai je kat starting point  lebih kurang pukul 4 petang, simpan barang, tukar kasut terus gerak balik KL. Dalam kereta, masing-masing terbongkang kecuali driver! ha.ha. Penat wooo.



:: Liku-liku kehidupan! ::


 
:: Yeah, apa-apa pun hidup perlu diteruskan! ::

 
 
:: Sahabat selamanya! ::
 
 
 
 :: Sisi cantik Gunung Irau ::
 
 
 
 :: Mini Irau ::
 
 

 :: Sikit lagi nak sampai puncak. Tapi, take 5 dulu la! ::
 
 

 :: Alhamdulillah, we make it true!!! ::
 
 
Harap maklum ye, kat puncak tu memang tak ada apa-apa jualan unless  kalau korang jumpa dengan pak cik sorang ni!!!
(Tapi hati-hati, harganya dua kali ganda beb!)




 :: Businessman berjaya!!! ::
 
 
 
 
 
 

11 comments:

  1. pak cik tu mmg kelakar kn kn..

    ReplyDelete
  2. erk...tak payahlah nak anonymous sgt. Cer letak nama sebenar...;p

    ReplyDelete
  3. TEBING TINGGI BACKPACK
    MOUNT GUIDE SERVICE
    ALL OVER CAMERON MOUNT
    ANDY 017-9997790

    ReplyDelete
  4. Permit naik gunung macam mana settle ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Erk. Kitorang tak apply permit. Just bagi nama kat balai polis je. Tapi sepatutnya kena apply kat jab perhutanan pahang. Bayaran RM 5

      Delete
  5. Replies
    1. Kitorang pegi tak pakai guide. Actually kalau ada member yg dah ke sana, tak ada guide pon tak apa

      Delete
    2. jom mndaki lg..hihihi
      blh jd pndu arah..

      Delete
  6. tak nampak pon kaki korang berselut dengan lumpur dalam gambar tuh???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab time kitorg naik tu, trek mmg tak berselut atau lecak pun. Rezeki kitorg kot. Hehe

      Delete
  7. TEBING TINGGI BACKPACKER(fb) TTB
    KHIDMAT GUIDE GUNUNG(TG 9024)
    MENGURUSKAN PERIHAL:
    -Permit perhutanan
    -laporan polis
    -khidnat nature guide berlesen
    -kit perubatan (asas)
    -walkie talkie
    -khidmat 4x4 ke mossy forest(return)


    ANDY
    017-9997790
    call/whataps/sms

    ReplyDelete