Thursday, October 27, 2016

Bajet 2017: Peluang atau Malapetaka?

Hi.
Assalamualaikum wbt.

21 Oktober lepas ketika PM bentangkan Bajet 2017, aku tengah sedap melayan Pesta Lelongan Buku kat Putrajaya. Sudahnya, jenuh pulak nak ketch up pembentangan budget 2017 yang ditinggalkan tu. Yang aku perasan, pembentangan bajet kali ni tak sekontroversi tahun lepas. Rakyat mula terbuka dalam membincangkan soal bajet negara mungkin. Hehe.

Setelah membaca intipati Bajet 2017, aku agak tertarik dengan permainan ekonomi kali ini. Dengan mengekalkan 6% GST, menaikkan pemberian BR1M dan memberi begitu banyak imbuhan untuk penjawat awam, kerajaan ternyata serius dalam meningkatkan the power of purchasing dalam kalangan rakyat. Sejak dari kelembapan ekonomi pada hujung tahun 2015, kuasa membeli semakin berkurang. Sehingga hari ini aku percaya kebanyakan dari kita lebih berhati-hati dalam berbelanja. Ramai yang prefer menyimpan dari berbelanja. Aku sendiri dah semakin bijak membezakan antara kerperluan dengan kehendak. Hihi. Tapi, pilihan menyimpan lebih dari berbelanja ni jika berterusan agak tidak bagus untuk perkembangan ekonomi. Kurang jualan, kurang hasil, maka kurang la kutipan cukai kerajaan.

Oleh itu, dua golongan sasaran iaitu penerima BR1M dan penjawat awam akan menjadi lubuk penggerak ekonomi negara. Kita tau yang penerima BR1M adalah golongan yang kurang berkemampuan. Jadi memang tak la dorang ni nak melabur dengan duit tu kan? Penerima BR1M sebaliknya akan menggunakan duit itu untuk membeli barang keperluan. Jadi aliran duit itu akan kembali semula kepada kerajaan melaui cukai especially GST, ketika membeli. Macam tu jugak dengan imbuhan untuk penjawat awam. Kalau perasan, kerajaan menggalakan penjawat awam membeli laptop, smartphone dan motor dengan cara menaikkan had kelayakan pinjaman. Begitu juga bila kerajaan umumkan pelepasan cukai gaya hidup sebanyak RM2500. Lepas ni makin ramai la yang tak teragak-agak untuk berbelanja di kedai buku, kedai sukan, kedai gadget, gym dan melanggan internet sebab boleh claim cukai. Secara tak langsung dua golongan ini disasarkan untuk mengembalikan the power of purchasing. Bagi aku, apa yang dirancang oleh kerajaan ni fair enough untuk semua. Ekonomi negara akan lumpuh jika tiada orang yang berbelanja.

Tak banyak benda yang menarik untuk pekerja sektor swasta macam aku melainkan pelepasan cukai, especially untuk gaya hidup tu. Buku dah memang menjadi favourite aku since forever. Sekarang ni pun aku dah mula berjinak-jinak shopping kat kedai sukan. Kalau sebelum ni peralatan sukan hanya diberi pelepasan RM300 je. Tapi sekarang, kerajaan kira lump sum untuk RM2500. Of course benda ni bagus untuk aku. Iye la, kasut je dah RM420. Tak aci la kalau boleh claim cuma RM300 je, kan? Tak banyak yang aku boleh sentuh pasal Bajet 2017 sebab intipati yang lain tak ada kena mengena dengan aku. So, malas nak ulas. Sekarang ni aku masih menunggu implikasi dari penarikan balik subsidi minyak masak dan kenderaan luar yang dikatakan tidak dibenarkan memasuki bandaraya Kuala Lumpur (iye ke?). Rasanya dua perkara ni akan memberi impak kat aku. Hurmm.



Nota Kaki: Dah mula buat kira-kira untuk belanja tahun depan.

No comments:

Post a Comment