Monday, October 17, 2016

Cabaran Kerja Office Hour

Hi.
Assalamualaikum wbt.


Sejak dulu kerja ikut waktu pejabat memang menjadi idaman. Konon-kononnya nak jadi manusia normal yang kerja Isnin – Jumaat, cuti Sabtu Ahad. Kerja tak tentu masa termasuk public holiday ni dah macam alien aku rasa. Dan lagi, konon-kononnya kalau kerja office hour boleh la spend more time untuk family. Tapi bila dah dapat, semuanya tak la seindah mana. Haha

Cabaran 1: Traffic Jam

Aku seorang yang tersangat la tak sabar especially while driving. Kereta depan slow, aku marah. Kereta belakang laju sangat pun aku hangin jugak. Kalau kereta tak bergerak langsung lagi la aku bengang. Aku tak suka traffic jam. Disebabkan itu, setiap hari aku akan gerak awal dan balik lambat, semata-mata nak elak traffic jam.

Cabaran 2: Dehydrated

Biasanya aku spend time more than 12 hours kat tempat kerja termasuk perjalanan pergi balik. Dalam tempoh tu aku sepatutnya dah kena habiskan more than 1.5 L air, tapi malangnya kadang-kadang tu 600 ml pun tak terhabis. Malas sungguh nak minum air. Ditambah dengan duduk dalam aircond, maka lebih senang la nak dehydrated. Kalau dulu suffer dengan oily skin, sekarang ni dah jadi dry skin pulak. Alaaahaii. Terpaksa la main try and error dengan skin product. Mati la nakkk.

Cabaran 3: Rambut Rosak

Walaupun aku bukan jenis yang ke salon or spa bagai, tapi aku sangat concern pasal rambut. Kalau tak, masa kan aku sanggup shampoo rambut masa kat Laban Rata dulu. Sanggup serah diri kat air sejuk beku tu wehh. Haha. Tapi memang most of the time pergi hiking ke, camping ke, saja-saja travel cari pasal ke, aku memang akan pastikan rambut tu bershampoo. Tapi kali ni mungkin sebab terlalu lama bertudung ketika kerja, maka datang la macam-macam masalah. Rambut gugur la, kelemumur la. Penyelesaian mudah, potong rambut! Tapi belum ada masa lagi nak ke salon. Huhu.

Cabaran 4: Weekend Blues

Aku memang tak suka lepak kat tempat yang crowded. Sejak zaman sekolah lagi aku jenis yang tak lepak luar on weekend. Tengok wayang ke, shopping ke, bowling ke memang akan pilih hari bekerja. Tapi kalau dah kena kerja time bekerja, nak melepak cemana? Bila weekend je jadi restless semacam. Nak melepak, semua tempat full house termasuk la atas jalan raya. Tapi bila dok rumah tak buat apa, lagi la bosan gila. Setakat ni memang kena paksa diri shopping on weekend, tapi keluar awal pagi la. Sebelum Zuhur dah sampai rumah semula. Haha.

Cabaran 5: Urusan Tertangguh

Kalau dulu semua urusan bank, bayar bil atau any appointment senang je nak set, sebab keje syif. Kalau appointment pagi, tukar keje syif petang or the other way around. Tapi sekarang ni payah sikit. Nak tukar debit kad hari tu pun kena tunggu lunch hour. Kena la bersabar tunggu turn sebab ramai orang. Belum kira kena bersabar untuk urusan LHDN, KWSP dan lain-lain. Nasib baik bil boleh bayar online. Kalau tak, haru hidup.

Cabaran 6: Sinusitis


Aku memang alah kalau kena aircond atau air sejuk di pagi hari. Tapi sekarang ni tak ada pilihan. Pukul 5 lebih dah kena bangun siap-siap pegi kerja. Keluar bilik air memang bersin tak henti la jawabnya. Ni pun tengah try minum madu dan Vitamin C 250mg/daily (except for weekend). Kot-kot la boleh elok sikit. Tapi setakat hari ni tak berapa nak berkesan sangat. Huwaa… 


No comments:

Post a Comment