Monday, December 20, 2010

Pengurusan Kewangan



Sebagai pelajar mesti kita tak pernah terlepas mengalami masa2 ‘sesak’, kan? Eleleh... tak yah la nak tipu. Aku pon student kot..bese la tuh... . Lainla kalau anda mmg anak lord. Duit mungkin bkn menjadi masalah.  Tapi utk kita yg setakat ada2 nih...lain pulak citer dia...awal2 sem joli sakan...beli lappy baruuuu...tukar hp baruuu...cari awek baruuu....(msk list gak ke??J)make up kete...modified motor...uh, senang cite sume nak tukar la kan. Tapi bila masuk tengah sem (ujung sem lagi  tak yah cite. Kering-kontang, beb!!) hambikkk ko!! Time2 ni la baru ingat nak pose sunat..pose ganti..diet dan segala bagai. So kat cni aku nak kongsi ngan korg cara aku manage duit aku.
Aku ada 2 akaun bank. Satu tuh akaun utama, utk saluran biasiswa/pinjaman sepanjang pengajian aku. And yg 1 lagi aku panggil akaun in-out aku. Nape aku panggil in-out??? Sebab sukati aku la bila  pon aku nak msk or kua kan duit dari akaun nih....muahahahaha (opkos yg keluar lagi byk dari yg masuk kan...*winkwink*)
Okey. Setiap awal sem aku akan kira siap2 kos perbelanjaan sepanjang sem. Yuran pengajian+perbelanjaan bulanan. Total semua.
Then, aku usha berapa byk baki yg ada dlm akaun in-out aku. Kira berapa byk lagi yg diperlukan supaya total dlm akaun in-out aku equal to kos perbelanjaan sepanjang sem.
 Next, keluarkan amount yg diperlukan dari bank utama dan mskkan ke dlm akaun in-out. So dlm akaun in-out skunk ni cukup2 je utk dijolikan selama 5 bln. Heheee..
Hey, x abes lg. Kay!
Setiap bln aku akan keluakan sekali je duit dari akaun in-out aku. Dan amount itu adalah jumlah perbelanjaan mkn+minum+shopping+etc aku selama sebln.
Semua proses jual beli penggunaan duit akan direkodkan ke dlm ledger book! Setiap bln. (seyes tak tipu!!)
Manakala, proses keluar duit dari akaun in-out akan dipantau melalui perbankkan internet 2 bln skali. Ape?? Kenapa tak sebln sekali?...dey, baca kat sebelah tuh...’aku.saya.kita. seorg yg sgt2 bz.........’. Sgt2 bz, okey.
Cth dlm ayat matematik pulak...cewahhh
Katakan, (1 sem=5 bln)
Akaun utama                        = RM 1 000
Akaun in-out                         = RM 25
Yuran pengajian sem ni          = RM 300    
Perbelanjaan sebln                = RM 100


Perbelanjaan 1 sem               
= RM 100 X 5 bln
= RM 500

Kos perbelanjaan sepanjang sem                   
= Yuran pengajian + Perbelanjaan 1 sem
= RM 300 + RM 500
= RM 800


Tapi dlm akaun in-out cuma ada RM 25

Jumlah yg diperlukan utk menampung perbelanjaan sepanjang sem
= kos perbelanjaan sepanjang sem – akaun in-out
= RM 800 – RM 25
= RM 775

So, keluarkan RM 750 dari akaun utama dan masukkan ke dalam akaun in-out.
Therefore, yang tinggal dalam akaun:
Akaun utama         
= RM 1 000 – RM 775
= RM 225

Akaun in-out         
= RM 25 + RM 775
= RM 800; iaitu, sama dengan kos perbelanjaan sepanjang sem.

Macam mana kalo duit perbelanjaan bulanan tuh masih ada baki di tangan?
Ermmm...tu maknanya anda seorg yg jimat-cermat! So, congratulations!

Actually duit tuh anda boleh masukkan semula ke akaun in-out atau biarkan je dlm pegangan anda. Bkn apa, bln ni mungkin perbelanjaan anda kurang dari apa yg anda jangkakan. Tapi bln dpn mungkin anda memerlukan wang tambahan utk menampung kehidupan. Apa2 pon berbelanjalah mengikut kemampuan. Lupakan perangai anda yg suka show off tak bertempat tuh!

Kenapa nak complicatedkan hidup ngan wat semua nih???
Coz dulu saya bercita-cita nak jd akauntan. Tapi dah tersalah pilih course..L

No comments:

Post a Comment