Friday, November 2, 2012

Pelangi 24!


Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah hari ni dah genap 24 tahun aku menumpang hidup kat dunia ni dan aku bersyukur sangat sebab di usia ini aku masih mampu bernafas sendiri, dah selamat bergelardegree holder yang diimpikan, ada kerja yang sepadan dengan kelulusan dan juga duit sendiri. Ya Allah, besar sungguh nikmat kurniaanMu.
 
Cepat masa berlalu. Rasa macam baru semalam habis sekolah. Tapi rupa-rupanya aku dah habiskan masa 17 tahun bergelumang dengan buku dan dihantui dengan berbagaiexam. Tup tup hari ni semuanya dah berubah. Tak ada lagi title student, tak ada lagi uniform sekolah, tak ada lagi warden fellow yang akan kawal setiap pergerakkan, tak ada lagi cikgu yang akan kejar atau telefon ke rumah kalau ponteng kelas dan tak ada lagi duit raya di pagi raya! Haha
 
Bagi mata-mata yang memandang, mesti ingat yang hidup aku ni sangat smooth. Semua yang aku nak, yang aku impikan dan cita-citakan, semuanya dapat! Mungkin sebab tu la ada orang yang datang dan cakap kat aku (dengan kengkawan lain);
 

“Best la korang, habis je study 4 tahun terus dapat U41. Tak payah pengalaman pun boleh jadi pegawai kitorang”.
 

Hey, siapa kata hidup ni semudah ABC? Coz siapa je la dalam dunia ni yang live on bed of roses, huh? Jangan dikira 4 tahun tu sebab untuk melayakkan diri untuk ambil degree, korang kena pass UPSR, PMR, SPM, Matrik/STPM then baru boleh further degree. So jangan salahkan kami si degree holder, tapi tolong salahkan diri sendiri yang tak rajin usaha!ekeke.
 
Tapi macam yang aku cerita tadi. Hidup tak selalunya indah macam pelangi coz pelangi pun hanya muncul lepas hujan! Fail paper, kena tikam dari belakang dengan member sendiri, terlantar kat hospital berhari-hari, terpaksa makan sehari sekali bila duit yang ada terpaksa dilaburkan untuk membeli tangga-tangga kejayaan (buku, nota, stationeries, etc), bergelen airmata dibazirkan setiap kali stress dengan exam, kuiz, assessment. Dan tanpa disedari itulah antara ‘hujan’yang Allah berikan sebelum DIA kurniakan aku ‘pelangi’.
 
Yeah,walaupun dah dapat ‘pelangi’ tapi hati masih rasa kekurangan. Mungkin sebab memang sifat manusia yang selalu nak peha bila dah diberi betis. Atau mungkin juga sebab aku rasa banyak benda yang aku perlu buat, tapi aku tak buat-buat lagi. Tanggungjawab sebagai anak, sebagai adik/kakak/anak saudara/mak cik, sebagai saudara seIslam, sebagai rakan, sebagai pekerja, dan sebagai hambaNya;
 
sudah terlaksanakah?
 
Kalau terlaksana pun hanya separuh. Itu pun belum cukup sempurna!
 
Dan hati masih terasa kosong. Bukan sekosong lagu Najwa Latif, okay! Dan bukan jugak sebab gedik nak kahwin bagai. Tapi sebab...sebab...
Uh, susah nak explain kat sini. Tapi yang aku tau, aku perlu berubah. Mesti!
 
Ya Allah, KAU permudahkanlah jalanku menujuMU.
 
Ameen.





4 comments:

  1. ameen.insyaALLAH..

    all the best,Sarah.semoga tabah mengharungi liku-liku sebagai PPP U41.ekeke
    Proud of you guys.
    you made it this far,prove that you will make a different!:D

    ReplyDelete
  2. And happy belated birthday makcikkk.hehehe

    ReplyDelete
  3. i'm not makcik yet..;p nyway tq :)

    ReplyDelete
  4. entry terbaek...!!!..best of luck sarah..mengharungi liku2 hidup..dan juga perubahan yang bakal anda lakukan.

    ReplyDelete