Wednesday, November 28, 2012

Penyalahgunaaan Kecemasan: Alahai, aunty!


Assalamualaikum wbt.




"Ye aunty, duduk. Datang sini kenapa, aunty?"

"Oh, saya mau check itu dalah tinngi sama itu kencing manis"

"Oh, nak check tekanan darah dengan gula?"

"Ye..ye"

"Tapi kenapa? Ada sakit kepala...pening-pening?"

"Tak...tak. Saya mau check itu dalah tinggi dengan kencing manis saja sebab saya mau balik rumah. Nanti ada orang datang amek saya. Saya mau check sekijap saja"

????? "Aunty, sini kecemasan. Kita cuma tengok kes-kes kecemasan saja. Itu untuk orang yang sakit saja. Kalau nak check-check ni boleh pergi mana-mana klinik"

"Aiyoo. Saya mau check saja. Tak mau jumpa dokte. Sekijap saja. Nanti ada orang datang amek saya. Saya tak mau tunggu lama-lama"

"Tapi kat sini kalo kes bukan kecemasan memang tunggu lama"

"Saya mau masuk sini saja (secondary triage). Sini (secondary triage) boleh check itu dalah tinggi sama kencing manis, kan?"


Alahaii aunty....huh!





PERSOALAN

Boleh ke datang kecemasan untuk check darah tinggi dengan kencing manis?

JAWAPAN

TAK BOLEH! (kecuali kalau ada simptom)

PENYELESAIAN

1. Pergi ke klinik swasta/klinik kesihatan berdekatan

2. Pergi check dekat farmasi berdekatan

3. Beli mesin tekanan darah dan dextrostik sendiri!





No comments:

Post a Comment