Friday, November 30, 2012

Temuduga SPA

 
Assalamualaikum wbt.
 
Last week  aku ada attend interview  SPA untuk jawatan PPP U41. Kalau orang lain excited  bila dipanggil untuk interview,  aku pulak cuak yang amat. "Ngee...perlu ke interview-interview ni??? Nak ambil keje, ambil je la. Ni suruh orang pi interview pulak. Dapat belum tentu!"
Ye, inilah contoh budak yang tak kenang diuntung! Semua nak senang. Tak sedar yang kat luar tu berlambak lagi degree holder  yang sama level  dengan ko dok menganggur lagi. Hish.
 
Jujur aku kata, lepas je baca surat dan email panggilan temuduga tu terus blank.  Tapi bukan la totally blank.  Tapi more to confuse.  Tak tau sama ada nak pergi atau tak. Nak kata aku dah comfort  habis keje kat PPUKM tak la sangat coz  aku tau setiap tempat ada cabaran dia tersendiri. Berani tak berani je nak ambil risiko. Dan aku bukanlah seorang yang berani! Ketaq lutut woo nak gi interview  nih!
 
Sebulan gak la dok fikir sama ada nak pergi atau tak. Ayah aku kata tak payah coz  bagi je peluang kat member-member  yang belum kerja.
Tapi member  tempat keje kata pergi je...cari pengalaman.
pheww...
 
 
In the end  aku pergi jugak Putrajaya 21hb tu. Masa tu memang tak letak harapan langsung. Tak prepare  sangat pon untuk interview  ni. Ramai yang kata interview SPA ni dorang banyak tanya pasal Malaysia - dasar kerajaan. sosioekonomi, politik. etc. Even member-member  yang dah diinterview untuk jawatan ni pon dah bagi soalan bocor. Cuma aku je yang tak reti-reti nak google,  baca paper or  tengok berita. Memang pemalas nauzubillah!
 
Tapi ada satu soalan yang aku spot dorang akan tanya;
 
"Dah keje kat PPUKM, kenapa minta KKM or datang interview ni?"
 
dan sampai ke hari interview  aku masih mencari-cari jawapan yang sesuai. Sebulan mencari jawapan, tapi akhirnya dorang tak tanya pon. Cess.
 
Antara soalan yang mendebarkan adalah;
 
"Dalam medical,  5 bulan ditulis macam mana?"
 
Uh, memang blur  habis. Apsal lak bagi soalan ni??? Tanya la pasal visi, misi KKM ke, budaya korporat ke...ni 5 bulan dalam medical?  Sejak bila lak nombor ada bahasa medical? Term-term  penyakit tu ada la. Haish... 
 
Then  soalan kedua pulak memaksa aku menoleh ke pintu. Memang nak cabut lari je bila dengar soalan tuh;
 
"Apakah isu kesihatan yang terbaru?"
 
Waa....kat resume tu aku tak tulis eh, 'Saya budak yang tak suka baca surat khabar dan tengok berita. So tolong jangan tanya pasal current issue!'. Duhh...
 
Dan soalan-soalan lain berkisarkan klinikal.
 
Macam mana nak assess patient with head injury?
Nak bagi drug  apa?
How to manage?
 
Apa equipment yang diperlukan untuk suspected lower limb fracture?
How to assess and manage?
 
Apa itu Influenza Like Illness (ILI)?
How to manage?
 
bla...bla..bla...
 
That's it. Duration, ada la dalam 20 minit (mengikut perkiraan member-member  yang tunggu kat luar).
 
Eh, tak ada soalan pasal KKM?
 
Ada. Pasal current issue  tu la.
 
Pasal Malaysia?
 
Tak ada.
 
Conclusion?
 
Tak menyesal tak baca surat khabar or  tengok berita pon.
 
haha.
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment