Tuesday, November 23, 2010

Sains dan Membaca


bacalah sebelum anda dibacakan!
Apa kaitan sains ngan membaca. Eh, mestila ada kaitan. Antara cara utk score subjek sains ialah dgn membaca! Kenapa mesti aku highlightkan subjek sains? Subjek lain macam sejarah, geografi, agama even BM and BI pon kena baca gak kan?! Jawapan dia senang je...sebab aku bdk sains!..hehee. Tak la..ni pon sebab cousin aku dok merungut kata..sains ni susah.. tu belum msk part merungut kat add math lagi..adeii.
Ermmm... time PMR dulu, aku pon bkn suka sgt bab2 membaca nih...(skunk pon). Subjek yg plg malas skali nak study mesti la sains and sejarah. Uh, mmg berpeluh la kalo nak di habiskan baca buku2 teks tuh...adeii. Then bila result keluar, mmg cuuuuuuuuuuun sgt la markah dia!...Tapi sejarah ok..A++ lagi! J Masalah skunk kat sains...ish mmg tension la! Lepas tu, ckg sains aku pon bagi la tips utk score subjek tu. Korg mesti dpt teka apa tips dia kan?kan?! Hah, tepat sekali! M.E.M.B.A.C.A. Dia kata, kalo nak score sains mesti kena rajin membaca.
So, nak tak nak kena la aku tanamkan sifat suka membaca. Mula2 mmg susah...tapi lama2 ok la.. tips dia senang je...:
1.   Korg mulakan dgn membaca apa je bahan bacaan yg korg minat. Tak kira la..komik, magazine, news paper, novel atau apa2 je la (hey, bkn bhn2 lucah lg tak berguna itu,kay!)
2.   Jadikan bahan bacaan korg tuh sbg hobi...bkn di masa lapang (coz korg mmg tak free punyer utk baca-membaca ni..taw da..) tapi sbg hobi harian. Tiap2 hari.
3.   Kalo korg mmg tak suka semua jenis bacaan yg ada di muka bumi nih..korg kena paksa jugak pilih salah satu bahan bacaan utk dijadikan sbg pencetus minat.
4.   Lama2 nanti korg mesti suka membaca. Tak kira la apa benda pon  yg boleh dibaca. So, time ni...senang la korg nak perabiskan baca semua buku teks+references yg ada J.
Inilah yg aku praktikan sejak form 2. Dulu paper sains aku mmg hancur la. C++ je manjang! Then aku try baca komik. Tapi sumpah aku tak paham! Bkn tak paham apa. Bila baca komik aku tak taw nak baca ikut turutan boxes dia. Selalu tersilap urutan. (seyes tak tipu! Tapi skunk jarang da silap). So aku pon give up. Then, aku try baca novel pulak. Hah, mmg layan abes la kan...hehee. Mesti korg nak kata aku jiwang karat kan?! Ah, kisah apa aku! At last aku pon suka la bab2 membaca ni. Markah paper sains pon makin improve. And yg paling best skali...sampai sekarang pon aku tak leh hidup kalo sehari tak baca apa2..kalo dok umah, tangan ni mesti gatal nak bukak paper ke novel ke blog org ke.. J Dah final year ni lagi la kena rajin usha2 jurnal yg mmg selalu menjulingkan bijik mata aku..haha.
Mesti korg rasa leceh je sume ni kan? Tapi kalo korg nak berjaya mmg kena bersusah-susah dulu. Kadang2 ada perkara tertentu yg kita kena paksa dulu sebelum benda tuh jadi blood and bone. Aku tak kata, once korg da berjaya khatamkan buku teks sains korg tuh..korg dah confirm2 dpt A++ time exam. Sains bkn sekadar di buku teks....tapi di sekeliling kita. Kalo tak caya try cari makna sains itu sendiri. Selain tuh, korg kena paham btol2 pe yg korg baca dan taw aplikasi dia dlm kehidupan seharian. Then barulah leh jadi pelajar sains yg cemerlang!

p/s: gud luck pada sume calon SPM 2010!

No comments:

Post a Comment